IKON : AURAT DAN FESYEN DALAM DIMENSI MAQASID SYARIAH
PENDAHULUAN
Kita melihat cabaran muslimah begitu
rancak pada zaman kini. Antaranya cabaran pemikiran, akhlak, gaya hidup dan
menginginkan kehidupan setara dengan kaum Adam juga persaingan di lapangan.
Tidak dinafikan, muslimah kita sangat mengkagumkan dalam pelbagai lapangan.
Namun begitu, kita melihat masih banyak lagi muslimah yang belum memahami
kefahaman agama dan mengenal syariat Islam dengan baik dan menggerakkan di
dalam kehidupan mereka. Bahkan, muslimah terus terpengaruh dengan pemikiran
Barat yang menjanjikan kebebasan yang telah mengubah pemikiran dan cara hidup
secara total.
Hal yang demikian, banyak perkara
yang perlu dilihat dalam diri seorang muslimah dengan cabaran-cabaran tersebut.
Fenomena hijabista dan fesyen syarie antara cabaran yang memburu dalam
kehidupan seorang muslimah. Islam tidak menghalang umatnya untuk berfesyen
malah dituntut untuk berpakaian kemas dan rapi namun biarlah mengikut
syarat-syarat yang dianjurkan Islam dengan menutup aurat dengan sempurna.
Bertepatan dengan
firman Allah swt :
يٰبَنِىٓ ءَادَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَكُلُوا
وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوٓا ۚ إِنَّهُۥ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿الأعراف:٣١﴾ “
Wahai
anak cucu Adam ! Pakailah perhiasan yang bagus pada setiap (memasuki) masjid,
makan dan minumlah, tetapi jangan berlebihan. Sungguh, Allah tidak menyukai
orang yang berlebih-lebihan.” (SURAH AL-A’RAF : 31)
Pakaian
adalah satu perhiasan yang dituntut dalam Islam malah ianya dituntut agar
manusia dapat menutup aurat dan keaibannya. Al-Quran sendiri menyebut perhiasan
itu adalah pakaian yang bagus. Bukan sahaja memakai perhiasan yang bagus dan
menutup aurat apabila berhadapan dengan Allah malah berhadapan dengan manusia
agar terbinanya komunikasi yang baik tetapi tidak pula berlebih-lebihan. Tidak
pula berlebih-lebihan di sini bermaksud, Allah tidak menyukai orang-orang yang
berlebihan hadnya dalam perkara halal atau haram, iaitu orang-orang yang
cenderung ke arah menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal, akan
tetapi Allah menyukai mereka yang meghalalkan yang halal dan mengharamkan yang
haram sepertimana yang disuruhNya.
Namun
begitu, dentuman ideologi Barat dalam perhiasan makin menular di kalangan
muslimah sendiri. Lalu bermulalah zaman pemakaian yang pelik-pelik yang
bergelar ‘fesyen’. Tambahan pula dengan kejahilan pereka fesyen yang beragama
Islam sendiri dan pengenal fesyen, menimbulkan kemafsadan dan kepincangan dalam
berhias yang dianjurkan Islam. Maka hal
itu, menambahkan kekeliruan kepada umat Islam sendiri dalam menutup aurat dan
berhias juga menimbulkan kemafsadan yang lebih besar iaitu membangkitkan
syahwat lelaki apabila sebahagian tubuh wanitanya dipamerkan.
Menutup
aurat dan berhias sebenarnya
mendisiplinkan seorang wanita bagi melindungi tubuh badannya yang sering
menjadi bahan nafsu lelaki yang tidak takutkan Allah swt dan membentuk diri
berakhlak mulia. Bukan itu sahaja, ianya juga menjaga kehormatan wanita
walaupun memberi sedikit bebanan kepada si pemakai namun ia tidak memberikan
sebarang kemudaratan.
Pensyariatan
Islam datang melalui Al-Quran dan As-Sunnah dan dimurnikan lagi dengan
disiplin-disiplin ilmu. Sesungguhnya datangnya syariah itu berpaksikan maqasid
syariah dan bukan sia-sia yang datang satu pun dari Allah. Namun dengan erti
menjaga mereka dari kerosakan yang asasnya didorongi oleh nafsu. Hikmah
pensya.
AURAT
Berdasarkan ayat ketetapan aurat melalui Surah an-Nur, ayat 31
merupakan perintah Allah kepada perempuan-perempuan mukmin untuk membezakan
mereka dengan sifat-sifat perempuan jahiliah dan musyrik. Allah telah berfirman
:
“ dan Katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya
menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara
kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka
kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher
bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan
perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau
bapa mertua mereka atau anak-anak tiri mereka atau saudara-saudara mereka atau
anak bagi suadara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara
mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam atau hamba-hamba mereka
atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan
kepada perempuan atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat
perempuan dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan
apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian
kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.” (SURAH
AN-NUR:31)
Ayat ini
diturunkan oleh Allah ketika Asma’ bin Mursid bersama Bani Harithah seperti
yang dicatat oleh Muqattil bin Hayyan telah berkata, telah sampai kepada kami
bahawa Asma’ bin Mursid telah berada di suatu tempat Bani Harithah, kemudian
terdapat para perempuan masuk tanpa memakai kain sarung, maka terlihatlah apa
yang ada di kaki mereka berupa perhiasan kaki dan terlihat pula dada mereka dan
jambul-jambul mereka, kemudian berkatalah Asma’ : Alangkah buruknya ini, maka
turunlah ayat ini. (1)
Definisi aurat
Dari sudut bahasa,
tubuh yang tak boleh kelihatan atau wajib ditutup menurut hukum
Islam. Manakala aurat yang tercatat dalam kamus online almaany.com,
aurat bermaksud keaiban atau kecacatan (الخلل).
Definisi secara
istilah syarak bermaksud apa yang diwajibkan tutup dan apa yang diharamkan
untuk dilihat. (1)
Berdasarkan pengertian tersebut, penulis mendefinisikan aurat bermaksud menutup
keseluruhan tubuh badan kecuali apa yang patut dizahirkan mengikut hukum-hukum
Islam seperti kedua telapak tangan dan wajah.
Islam datang
memberi panduan kepada manusia cara berpakaian dan menutup aurat dengan betul.
Ulama bersepakat wajib menutup aurat berdasarkan beberapa dalil:
Firman Allah Taala :
“Pakailah perhiasan yang bagus
pada setiap (memasuki) masjid.” (SURAH AL-A’RAF:31)
Ibnu Abbas berkata ayat ini menunjukkan kepada
pemakaian dalam solat. (2)
Rasulullah telah bersabda, “ Wahai Asma’!
sesungguhnya seorang perempuan apabila telah meningkat umur haid (baligh),
tidak boleh lagi terlihat daripadanya kecuali ini dan ini (Rasulullah
menunjukkan pada muka dan telapak tangan).
Para ulama telah bersepakat bahawa wajib menutup
aurat sama ada ketika bersolat dan berada dalam keadaan yang lain. (3)
Had-had penutupan aurat
Ulama banyak berbeza pandangan mengenai sejauh
mana anggota badan yang perlu ditutup. Berdasarkan ayat Al-Quran, “…dan janganlah menampakkan
perhiasannya(auratnya) kecuali yang biasa terlihat…” (4)
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
(1,
2, 3) Fiqh Islami wal Qadaya Muasaroh, Dr Wahbah Zuhaili, Juz 1 ms 633
(4)
Surah An-Nur : 31
Di dalam Kitab Mukhtasar Tafsir Ibn Kathir mencatatkan ianya
bermaksud tidak boleh memperlihatkan perhiasan kepada ajnabi kecuali apa
yang tidak boleh ditutupi. Berkata Ibnu Kathir
yang boleh dilihat oleh ajnabi adalah wajah dan telapak tangan
sahaja.(1)
Penulis akan menerangkan had-had penutupan aurat mengikut
perbahasan keempat-empat mazhab seperti yang tercatat dalam kitab Tafsir Ayat
Ahkam berdasarkan Surah An-Nur ayat ke-31 : (2)
Mazhab Syafie dan Hanbali
:Keseluruhan badannya berdasarkan nas oleh Imam Ahmad : telah berkata, “dan
kesemua apa-apa pada wanita itu adalah aurat termasuk kuku.”
Mazhab Maliki dan Hanafi :
Keseluruhan badannya kecuali wajah dan telapak tangan.
Mafhum dari ayat
Surah Al-Ahzab ayat ke-59 dan hadis Asma’, ulama telah bersepakat bahawa
keseluruhan badan adalah aurat dan daripada mereka telah berkata kecuali
telapak tangan dan wajah. Namun, Abu Hanifah telah menambah kakinya ( dari buku
lali) hingga tumit bukan aurat. (3)
Secara logiknya,
wajah itu mampu menjadi aurat apabila timbulnya fitnah ke atas wanita tersebut
kerana wajahnya yang terlalu cantik untuk dilihat dan mampu menjadi fitnah ke
atas dirinya dan juga ke atas lelaki ajnabi. Dan mengikut sesetengah pendapat
ulama, wajah adalah fitnah paling besar.
(1)
Mukhtasar
Tafsir Ibn Kathir, As-Sabuni, Jilid 2 ms 480
(2)
Tafsir
Ayat Ahkam, As-Sabuni, Jilid 2 ms 111
(3)
Fatawa
An-Nisa’, As-Syarawi, ms 512
FESYEN
Wanita dan fesyen tidak dapat dipisahkan. Hakikatnya wanita itu
sendiri perhiasan dan suka berhias. Namun begitu, di era ketamadunan teknologi
dan fesyen, sebahagian wanita Islam sanggup melanggar batas-batas berpakaian
dan berhias yang telah ditetapkan syarak seperti yag terkandung dalam Al-Quran.
Tujuan manusia berpakaian dan menutup badan adalah untuk kelihatan sopan,
tetapi perhiasan dan dekorasi terlebih dahulu menjadi aspek penting dalam
berpakaian.
Definisi
fesyen
Merujuk
Kamus Dewan dan Pustaka, fesyen adalah gaya pakaian, kosmetik, tingkah laku dan
lain-lain yang menjadi kegemaran ramai. Menurut Colin Mc Dowell,Pengerusi
Kumpulan Kostum di Britain menyatakan bahawa, fesyen adalah sesuatu yang
berkembang mengikut peredaran zaman. Fesyen juga mengikut keadaan sosial,
politik dan kebudayaan sesuatu tempat.
Penulis merumuskan fesyen adalah bukan sahaja penggayaan dari segi
berpakaian malah dari segi kehidupan sosial dan akhlak manusia yang terjerumus
mengikut peredaran masa yang semakin maju. Secara jujurnya, apa yang dilihat
generasi-generasi sekarang berfesyen tidak mengikut piawaian syarak dalam
pelbagai aspek. Oleh itu, timbullah istilah-istilah fesyen yang dianggap
muslimah namun secara zahiri bukan maknawi seperti fesyen lolita, fesyen
hijabista dan pelbagai nama-nama fesyen yang pelik.
Falsafah fesyen Barat amat mengetengahkan suatu fesyen yang
mengikut zaman dan tidak menuruti syarak juga menaikkan ghairah lelaki lalu
ingin meraih pujian semata. Mereka juga menentang wanita menutupi seluruh tubuh
badan mereka dan beranggapan ianya perbuatan melanggar hak kebebasan bagi
wanita. Selain itu, mereka juga mengatakan berbogel juga adalah hak asasi
manusia.
Falsafah fesyen dalam Islam adalah berpakaian atau berhias kemas,
menutup aurat dan sopan. Hal ini kerana, cara berpakaian akan menggambarkan
siapa diri kita sebenarnya. Mengapa Allah turunkan ayat cara berpakaian dan
menutup aurat, adalah hendak membezakan kita dengan orang-orang jahiliah dan musyrik.
MAQASID AS-SYARIAH
Maqasid as-syariah
secara bahasanya adalah bermaksud tujuan-tujuan syarak. As-Syatibi menulis, sesungguhnya syariah
bertujuan mewujudkan kemaslahatan manusia di dunia dan di akhirat. (1) Maqasid
as-syariah menjelaskan hikmah-hikmah di
sebalik hukum-hakam. (2)
Tujuan-tujuan maqasid as-syariah diklasifikasikan dalam
pelbagai jenis, mengikut klasifikasi tradisional, maqasid dibahagikan
kepada tiga peringkat keperluan iaitu; ad-dharuriyyat(keperluan), al-hajiyyat(kehendak)
dan at-tahsiniyyat. Ad-dharuriyyat
kemudiannya dibahagikan kepada lima; menjaga agama, nyawa, harta, akal dan
keturunan.
Kesemua lima perkara yang dijaga syarak itu adalah suatu sistem
yang mengambil kira semua ummah Islam di dunia ini dan perlu dijaga oleh umat
Islam supaya umat Islam terpelihara. Peringkat dharuriyyat adalah
peringkat paling tinggi dan paling asas dalam kehidupan manusia.
Selepas peringkat ad-dharuriyyat adalah peringkat al-hajiyyat
(kehendak). Peringkat ini adalah peringkat yang rendah daripada ad-dharuriyyat
dan tidaklah menimbulkan kesusahan kepada manusia jika tidak melaksanakannya.
Manakala, at-tahsiniyyat pula adalah peringkat yang menjadikan kehidupan
manusia berada di tahap akhlak yang cukup tinggi dan baik, juga mencantikkan
kehidupan dan tujuan.
Oleh yang demikian, maqasid as-syariah adalah suatu yang dituntut
dalam kehidupan manusia bagi menyinar kembali tujuan dan prinsip-prinsip
undnag-undang Islam dalam kehidupan Islam. Selain itu, maqasid juga adalah
himpunan tujuan-tujuan ketuhanan dan konsep moral yang mendasari undang-undang
Islam.
(1)
Al-Muwafaqat,
As-Syatibi, Juz 2 ms 261
(2)
Memahami
Maqasid Syariah, Dr Jasser Auda, Penterjemah: Marwan Bukhari, ms 4
APLIKASI
MENUTUP AURAT DAN FESYEN DALAM DIMENSI MAQASID SYARIAH
“ Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan adalah
wanita yang solehah.” (Riwayat Muslim, Nasaie, Ibn majah, Ahmad dan Baihaqi)
Kita
sudah membincangkan apa yang dimaksudkan dan had-had penutupan aurat di dalam
Al-Quran juga perbincangan kita menjurus kepada definisi dan falsafah fesyen
Barat dan Islam, malah penulis juga menulis pendefinisian maqasid syariah itu
sebelum kita membincangkan aplikasi menutup aurat dan berfesyen.
Tidak dinafikan, lambakan
fesyen-fesyen muslimah dalam industri fesyen ada sebahagiannya menampilkan rekaan
yang menutup aurat dan mengikut syarak. Namun, dalam lambakan fesyen itu,
adakah terdapat fesyen muslimah yang memenuhi piawaian syarat Islam?
Isunya di sini, adakah masyarakat Islam juga berperanan penting
dalam memastikan cara berpakaian dan fesyen masa kini mengikuti indikator yang
digariskan selari dengan hukum syarak?
Maqasid syariah telah menjelaskan
hikmah-hikmah di sebalik pensyariatan Allah kepada manusia. Bagaimana, kita menggunapakaikan maqasid
syariah dalam menentukan masalah feseyen pada zaman sekarang? Setiap perkara
yang disyariatkan Allah swt sama ada wajib, sunat, harus dan haram maka ia
memiliki peringkat di dalam menentukan kekuatannya di dalam pensyariatan.
Maka,
kesimpulan dalam hal ini dapat ditentukan bahawasanya hal berpakaian dan
menutup aurat adalah di peringkat ad-dharuriyyat, ianya merupakan satu
keperluan yang bertujuan menjaga maruah manusia. Tambahan pula ianya dalam
keperluan menjaga agama, menutup aurat seperti yang disyariatkan adalah
melambangkan siapa kita dan anutan kita.
Di dalam hal berfesyen dapat dirumuskan berada di dalam peringkat at-tahsiniyyat,
iaitu bertujuan mencantikkan tujuan berpakaian itu sendiri. Islam menggalakkan
semua perkara ini namun begitu Islam turut memberikan penekanan, manusia
sepatutnya menjadikan ini sebagai prioriti paling rendah. Hal ini kerana,
berpakaian, berhias dan berfesyen dalam keadaan sederhana itu lebih baik dan
mengikut aturan yang telah ditetapkan.
Antara
tujuan berfesyen dalam Islam adalah :
1.
Fesyen
merupakan medium komunikasi yang jelas. Daie dan umat Islam mampu menjadi model
dakwah hanya dengan berpakaian kemas dan sopan kepada muslim dan non-muslim.
2.
Menunjukkan
Islam itu luas dan mampu diikuti dengan cara bersederhana dalam berpakaian.
3.
Menunjukkan
identiti seorang Muslim itu tidak kolot.
Garis
panduan berpakaian mengikut hukum syarak (1):
1.
Pakaian
yang menutup aurat
2.
Pakaian
yang longgar
3.
Pakaian
yang labuh
4.
Pakaian
yang tidak jarang
5.
Tidak
bercorak dan berwarna yang keterlaluan
6.
Pakaian
tidak menyerupai lelaki
7.
Tidak
menyerupai agama lain
Setelah
dinilai dengan jelas, maka boleh dirumuskan bahawasanya fesyen ini dibolehkan
dan diharuskan di dalam Islam. Namun begitu, ia wajib mengikuti garis panduan
yang diberikan .
PENUTUP
Sebagai
seorang Muslim, tidak boleh tidak untuk kita mengikuti syariat Allah swt yang
mulia ini. Allah swt tidak mensyariatkan sesuatu kewajipan untuk melakukannya
atau meninggalkannya dengan sia-sia. Islam tidak melarang untuk berfesyen malah
digalakkan untuk
(1)
Wanita
Dambaan Syurga, Mohd Zuhdi Ahmad Khasasi. Ms128
berpakaian
kemas, cantik dan wangi. Namun, tegasnya di sini, harus diingat bahawa
melakukan hal itu jangan sampai kepada terhapusnya maqasid syariah yang menjaga
perkara dharuriy iaitu agama, nyawa, akal, nasab atau maruah dan harta.
Asas berpakaian di dalam Islam
adalah untuk menutup aurat. Jika tidak menutup aurat dalam berpakaian, maka itu
telah merosakkan pemeliharaan terhadap maruah seseorang wanita.
Konklusinya,
prinsip wasatiyah atau bersederhana dalam berfesyen dan berpakaian
adalah prinsip yang tepat selari dengan zaman dan reality semasa. Imej Islam
adalah salah satu tujuan rujukan orang bukan Islam dan penjagaan umat Islam itu
sendiri.
RUJUKAN
1.
Mukhtasar
Tafsir Ibn Kathir, As-Sabuni, 2012, Beirut, Maktabah Al-Asriah
2.
Fiqh
Islami wal Qadaya Muasoroh, Dr Wahbah Zuhaili, 2010, Damsyik, Dar Fikr
3.
Tafsir
Ayat Ahkam, As-Sabuni, 2008, Dar As-Sabuni
4.
Fatawa
An-Nisa, As-Syarawi, 2008, Beirut, Maktabah Al-Asriah
5.
Al-Muwafaqat,
As-Syatibi
6.
Memahami
Maqasid Syariah, Dr Jasser Auda, Penterjemah: Marwan Bukhari, 2014, Kuala
Lumpur, PTS Islamika
7.
Wanita
Dambaan Syurga, Mohd Zuhdi Ahmad Khasasi
8.
Dewan
Bahasa & Pustaka
9.
almaany.com
Comments
Post a Comment